Robert
Polidori


Works

Anne-Louise-Bénédicte de Bourbon, duchesse du Maine, MV 3702, attributed to François de Troy; Marie-Louise-Élizabeth d’Orléans, duchesse de Berry, MV 737, by the school of Pierre Mignard. Salle les princesses royales, (86) ANR.02.004, Salle du XVII, Aile du Nord - 1er étage, Château du Versailles, Versailles, France. (illustrated Parcours Vol. 1 p. 140)


50’’ x 40’’, Ed.10
60’’ x 50’’, Ed.10

Appartments des enfants de Louis XV, chambre de Madame Victoire, Château de Versailles, Versailles (RP.Vers.306), 1986, France (illustrated Versailles p.306)


50’’ x 40’’, Ed.10
60’’ x 50’’, Ed.10

Bassins des Saisons, L’hiver ou Saturne by Girardon, Versailles (RP.Vers.384.5060.6)


50’’ x 40’’, Ed.10
60’’ x 50’’, Ed.10

Boiserie and curtains, Chambre de la Reine, (115) CCE.02.029, Corps Central - 1er étage,Château de Versailles, Versailles, France (illustraited Parcours Vol. 2 p.76)


50’’ x 40’’, Ed.10
60’’ x 50’’, Ed.10

Boiserie by the Brothers Rousseau, Cabinet intérieur de Madame Victoire (56a) CCE.01.054, Corps Central - R.d.C, Versailles (RP.Vers.308)


50’’ x 40’’, Ed.10
60’’ x 50’’, Ed.10

Escalier des salles de l’Afrique, ANR.02.037, Aile du Nord - 1er étage, Château de Versailles, Versailles, France (PKE 21760.5)


50’’ x 40’’, Ed.10
60’’ x 50’’, Ed.10

Foreground: Salle les campagnes militaires et le décor des résidences royales, (93) ANR.02.011, background: Escalier Questel ANR.02.012, salles du XVII, Aile du Nord - 1er étage, Château de Versailles, Versailles, France (Illustraited Vol. 1 p.149)


50’’ x 40’’, Ed.10
60’’ x 50’’, Ed.10

Galerie des glaces, (113) CCE.02.034, Corps Central - 1er étage, Versailles (RP.Vers.240)


40’’ x 50’’, Ed.10

La Chapelle, Château de Versailles (RP.Vers.109)


50’’ x 40’’, Ed.10
60’’ x 50’’, Ed.10

Louise-Élisabeth de France, duchesse de Parme, et son fils Ferdinand, MV 3876, by Adélaïde Labille-Guiard, 1788. Antichambre du Grand Couvert, (117)CCE.02.018, Corps Central - 1er étage, Versailles (RP.Vers.v3p70)


50’’ x 40’’, Ed.10
60’’ x 50’’, Ed.10

Napoléon reçoit l’ambassadeur de Perse à Finkenstein, 27 avril 1807, MV 1724, by François-Henri Mulard, 1810. AMI.04.001, Attique du Midi - Attique, Versailles (RP.Vers.EHG10)


40’’ x 54’’, Ed.10

Salle de Crimée Sud (98) ANR.02.035, Salles de l’Afrique, Aile du Nord - 1er étage, Versailles (RP.Vers.EHG13.6072.5)


72’’ x 60’’, Ed.5

Salle les artistes de l’académie, (90) ANR.02.008, Salle du XVII, Aile du Nord - 1er étage, Château de Versailles, Versailles, France (Illstraited Vol. 1 p. 225)


50’’ x 66’’, Ed.10

Salle les campagnes militaires et le décor des résidences royales, foreground, Escalier Questel, background, (93) ANR.02.011, Salles du XVII, ANR.02.012, Aile du Nord - 1er étage, Versailles (RP.Vers.v1p150)


50’’ x 40’’, Ed.10
60’’ x 50’’, Ed.10

Salon des Glaces, Grand Trianon, Château de Versailles (RP.Vers.193)


50’’ x 40’’, Ed.10
60’’ x 50’’, Ed.10

Security camera and boiserie detail, Grand cabinet de Madame Victoire, (54) CCE.01.052, Corps Central - R.d.C, Château de Versailles, Versailles, France Illustrated Parcours Vol.2 p. 180)


50’’ x 40’’, Ed.10
60’’ x 50’’, Ed.10

Théatre de la reine Marie Antoinette, Petit Trianon, Château de Versaille(RP.Vers.209)


40’’ x 50’’, Ed.10
50’’ x 60’’, Ed.10

Vestibule, (73 AMI.01.009, Salles Empire, Aile du Midi - R.d.C, Versailles (RP.Vers.289)


40’’ x 50’’, Ed.10

Bon de déplacement: Jeanne-Catherine-Agnès Arnauld, abesse de Port-Royal, MV 5988, by Philippe de Champaigne, 1662. Right: Jean Duvergier de Hauranne, abbé de Saint-Cyran, MV 4195, by Philippe de Champaigne, 1646-1648. Salle le sentiment religieux, (7) ANR.01.007, Salle du XVII, Aile du nord – R.d.C (RP.Vers.EHG17)


60’’ x 50’’, Ed. 10
72’’ x 60’’, Ed. 5

Salle la surintendance de Colbert (6) ANR.01.006, Salles du XVII, Aile du Nord - R.d.C, Château de Versailles, Versailles, France (PKE20846)


60’’ x 50’’, Ed. 10
72’’ x 60’’, Ed. 5

Salle la cour, (9) ANR.01.009, Salles du XVII, Aile du Nord - R.d.C, Château de Versailles, Versailles, France Left: Catherine-Charlotte de Gramont, princesse de Monaco, duchesse de Valentinois, MV 3526, artist unknown, France 17th century, Right: Madeleine-Charlotte d’Alber d’Ailly, duchesse de Foix et de Randan, MV 3534, artist unknown, France 17th century, 2006 (PKE20844)


54’’ x 40’’, Ed. 10
66’’ x 50’’, Ed. 10

Élisabeth-Phillippine-Marie-Hélène de France, dite Madame Elisabeth, MV 7332, by Adélaïde Labille-Guiard, 1788. Chambre du capitaine des gardes, (29) CCE.01.065, Corps Central - R.d.C, Château de Versailles, Versailles, France (PKE20841)


50’’ x 40’’, Ed. 10
60’’ x 50’’, Ed. 10

Yolande-Gabrielle-Martine de Polastron, duchesse de Polignac, MV 8971, by Élisabeth-Louise Vigée-Le Brun, 1782. Chambre du capitaine des gardes, (29) CCE.01.065, Corps Central - R.d.C, Château de Versailles, Versailles, France (PKE20850)


40’’ x 50’’, Ed. 10
50’’ x 60’’, Ed. 10

Louise-Élisabeth de France, infante d’Espagne, puis duchesse de Parme, MV 3806, by Jean- Marc Nattier, 1761. Grand cabinet de Madame Adélaïde, (58) CCE.01.076, Corps Central - R.d.C, Château de Versailles, Versailles, France (PKE20834)


50’’ x 60’’, Ed. 10
60’’ x 72’’, Ed. 5

Antoinette-Élisabeth-Marie d’Aguesseau, comtesse de Ségur, MV 5962, by Élisabeth-Louise Vigée-Le Brun, 1785. Chambre du capitaine des gardes, (29) CCE.01.065, Corps Central - R.d.C, Château de Versailles, Versailles, France (PKE20824)


50’’ x 60’’, Ed. 10
60’’ x 72’’, Ed. 5

Françoise d’Aubigné, marquise de Maintenon, MV 3637, by Pierre Mignard, 1694. Salle St Cyr et de Madame de Maintenon, (89) ANR.02.007, Salles du XVII, Aile du Nord - 1er étage, Versailles (PKE20830)


60’’ x 50’’, Ed. 10
72’’ x 60’’, Ed. 5

Françoise-Marie de Bourbon, Mademoiselle de Blois, duchesse d’Orléans, MV 8551, by François de Troy, 1692. Salle les princesses royales, (86) ANR.02.004, Salles du XVII, Aile du Nord - 1 er étage, Château de Versailles, Versailles (PKE20832)


60’’ x 50’’, Ed. 10
72’’ x 60’’, Ed. 5

Louis XIV, roi de France, MV 2041, by l’atelier of Hyancinthe Rigaud, 1701. Salon d’Apollon (111) CCE.02.044, Corps Central – 1er étage, (RP.Vers.V3p064)


60’’ x 50’’, Ed. 10
72’’ x 60’’, Ed. 5

Anne-Louise-Bénédicte de Bourbon, duchesse du Maine, MV3702, attributed to François de Troy, circa 1700. Salle les princesses royales, (86) ANR.02.004, Salles du XVII, Aile du Nord - 1er étage, Château de Versailles, Versailles (PKE20822)


50’’ x 60’’, Ed. 10
60’’ x 72’’, Ed. 5

Anne-Louise Bénédicte de Bourbon, duchesse du Maine, MV3702, attributed to François de Troy, circa 1700. Salle les princesses royales, (86) ANR.02.004, Salles du XVII, Aile du Nord - 1er étage, Château de Versailles, Versailles, France (PKE20818)


50’’ x 60’’, Ed. 10
60’’ x 72’’, Ed. 5

Marie-Clotilde-Xavière de France, dite Madame Clotilde, MV 3902, artist unknown after a painting by François-Hubert, 1773. in mirror from left to right: 1) Charles X, roi de France, alors comte d’Artois, MV 3899, by Louise- Michel Van Loo, 1771. Cabinet intérieur de Madame Adéladïde, (56 C) (PKE20836)


50’’ x 60’’, Ed. 10
60’’ x 72’’, Ed. 5

Napoléon Ier, empereur des Français, MV 4698, by Robert Lefèvre, 1806. AMI.04.004, Attique du Midi, Aile du Midi – Attique, (RP.Vers.V3p170)


50’’ x 60’’, Ed. 10
60’’ x 72’’, Ed. 5

Napoléon Ier, empereur des Français, MV 4698, by Robert Lefèvre, 1806. AMI.04.004, Attique du Midi, Aile du Midi - Attique, Château de Versailles, Versailles France (PKE20838)


50’’ x 60’’, Ed. 10
60’’ x 72’’, Ed. 5

Napoléon Ier, Empereur des Français, MV4868, by Robert Lefèvre, 1806. AMI.04.004, Attique du midi, aile du midi - attique, Versailles (RP.Vers.v3p169)


60’’ x 50’’, Ed. 10
72’’ x 60’’, Ed. 5

Salle la création de l’académie de peinture et de sculpture, (11) ANR.01.011, salles du XVII, aile du nord -R.d.C, Versailles (RP.Vers.EHGcover)


60’’ x 50’’, Ed. 10
72’’ x 60’’, Ed. 5

In mirror: Madame Sophie de France, MV 4458, by Jean-Marc Nattier, 1748. Grand cabinet du Dauphin, (48) CCE.01.027, Corps Central – R.d.C, (RP.Vers.V1p016)


50’’ x 40’’, Ed. 10
60’’ x 50’’, Ed. 10

Boiserie Detail, Salon d’angle (salon de jeu) de Madame du Barry, CCE.03.037, Corps Central - 2eme étage, Versailles (RP.Vers.v2p097)


60’’ x 50’’, Ed. 10
72’’ x 60’’, Ed. 5

Vestibule of the Chapelle Royale, Detail of the Door Boiseries #1, Versailles (RP.Vers.EHG14)


60’’ x 50’’, Ed. 10
72’’ x 60’’, Ed. 5

Salle de Crimée Sud, (99) ANR.02.036, Salles de l’Afrique, Aile du Nord - 1er étage, Versailles (PKE20583)


40’’ x 50’’, Ed. 10
50’’ x 60’’, Ed. 10

Cabinet intérieur de Mme Adelaide #2, (56c) CCE.01.058, Corps Central - R.d.C, Versailles (RP.Vers.v1p030)


50’’ x 40’’, Ed. 10
60’’ x 50’’, Ed. 10

Galerie Basse, (51) CCE.01.041, Corps Central - R.d.C, Versailles (RP.Vers.298)


60’’ x 50’’, Ed. 10

La chapelle royale #2, ANR.01.015, Aile du Nord - R.d.C, Versailles (RP.Vers.109a)


54’’ x 40’’, Ed. 10
66’’ x 50’’, Ed. 10


Biography

Robert Polidori was born in Montréal, Canada, in 1951. At the age of ten he moved to the United States, where he has since remained. From 1970 to 1972 Polidori worked as an assistant to the filmmaker Jonas Mekas at the Anthology Film Archives producing a number of Avant-garde films in the early 1970’s. The time spent working under Mekas heavily influenced Polidori, helping to shape his unique approach to photography. In 1980 he received an M.A from the State University of New York in Buffalo N.Y, where he turned his attention to still photography.

Polidori’s career as a photographer began in earnest in the mid 1980’s when he was given permission to document the historic restoration of the Château of Versailles. Since his first visit to Versailles Polidori has returned on a number of occasions, continuing a love affair that endures to this day. Working in opposition to Cartier-Bresson’s notion of the “decisive-moment,” that singular moment in which to capture a truth, Polidori prefers instead to work with the qualities of beauty and stillness of a space effected by its history and its present. As such, his conception of rooms as metaphors and vessels of memory is evident. He produces these interior shots by means of a single long exposure in natural lighting. His tonally rich and seductive photographs are the product of a view camera, long hours waiting for the right light, and careful contemplation of the camera angle. Polidori uses large-format sheet film, which he believes produces superior images to digital photography. While pursuing his career, Polidori also worked as a staff photographer with the New Yorker magazine from 1998 to 2007.

Robert Polidori won the World Press Award in 1998 and the Alfred Eisenstaedt Award for Magazine Photography in 1999 and 2000. In 2009 he was honored with a major mid-career retrospective at the Musée d’art Contemporain de Montréal . To date, Polidori has published eleven books and his work are held in the collections of the Metropolitan Museum of Art, New York; the Museum of Modern Art, New York; the Victoria and Albert Museum, London; and the Bibliothèque Nationale, Paris.

He currently resides in Los Angeles, California.

Download the artist biography